Record aantal deelnemers VHC Actifood Havelte 500

Zoals het er nu uit ziet gaan er in Havelte tegen de 50 deelnemers aan de start verschijnen. Met zoveel inschrijvingen herleven de oude dagen. Het zegt ook iets over de uitdaging die Havelte steeds heeft voor de teams, voor de rijders. Mooie lange stukken door het terrein met verrassende wendingen en afslagen die er voor zorgen dat de navigator wel alert moeten blijven. Door de schitterende omgeving en de puike organisatie van Herman Jaspers en zijn team is het voor de NTA mogelijk om een mooie wedstrijd mede te organiseren.

Betrokkenheid
Tijdens de wedstrijd willen we net zo als in Assen 2014 aandacht besteden aan Stichting Zorgeloos Kind. In Assen was dat een zeer geslaagde dag. Een prima initiatief dat de maatschappelijke betrokkenheid van de rijders laat zien. Laten we met elkaar er voor zorgen dat de kinderen en hun begeleiders op een zorgeloze dag mogen terug zien.

Betrokkenheid van de rijders bij elkaar is ook gebleken bij de grote brand die Herman Schaek is over komen. Veel zijn bedrijfsauto’s en zijn off road auto zijn verloren gegaan. Op Facebook waren er veel en betrokken reacties naar Herman en het is even afwachten wanneer we Herman weer aan de start zullen zien verschijnen.  

Zandvoort
Elke komende wedstrijd gaan we met jullie evalueren om er zaken uit op te pakken die een volgende keer beter of anders geregeld kunnen worden. En, hoe meer teams ons feed back geven, des te beter hebben we in beeld hoe jullie de wedstrijd hebben ervaren.

  • Alle teams die gereageerd hebben zijn het over eens dat deze dag samen met de Short Rally als evenement een zeer geslaagde dag was.
  • Zandvoort is een begrip en dat vonden veel van jullie ook. Het is een fantastische locatie met veel publiek, publiciteit, een mooi bivak en als openingswedstrijd, denken we, een mooie dag.
  • Dat er relatief veel ‘asfalt’ in de proeven zou zitten, hebben we ons ook vooraf al gerealiseerd. Het off road deel is bij het circuit beperkt. Maar we hebben er voor gekozen om dit evenement toch door te zetten. Ook omdat velen van jullie bij de enquête in het najaar hebben aangegeven dat eendaagse wedstrijden tot de mogelijkheden behoren om meer deelnemers aan de start te krijgen.
  • In de evaluatie met het Circuit Park Zandvoort en de Short Rally zullen we de verhouding asfalt – off road zeker meenemen naar een mogelijke volgende keer. We zullen goed moeten kijken naar wat er nog voor alternatieven zijn in het off road gedeelte. Ons leek het een goed idee om het strand er bij te betrekken maar al snel bleek dat de gemeente daar nooit geen toestemming voor zou geven. Daarbij zijn er nu een aantal paden niet gebruikt om de rallyauto’s daar ook over heen zouden gaan en de rally de angst had dat we met onze auto’s de paden zodanig zouden beschadigen dat rallyauto’s er niet meer overheen zouden kunnen gaan. Maar een rondje op het Circuit zal er altijd in blijven, wellicht met een keer met een massastart.
  • Bij alle voorgaande uitvoering van de Short Rally was de mediaruimte ruim voldoende om hier de briefing te houden. Door de combinatie rally en off road racen was de belangstelling overweldigend. Deze mediaruimte bleek achteraf veels te klein te zijn om alle teams en de pers te goed te kunnen informeren. Dat hebben jullie ook zo ervaren en dat moet beter.
  • Zo hadden veel rijders ook liever gezien dat onze eigen NTA Race Office meer betrokken was bij de inschrijvingen en dat alle info ook hier beschikbaar was. ‘Jullie hebben nu een mooie truck, gebruik hem ook’.

Als we al jullie reacties lezen dan kunnen we terug kijken op een mooi geslaagd evenement. De opzet was Short Rally en Off Road Racen aan een breed publiek te presenteren. Daar zijn we denk ik wel in geslaagd.

Net zoals in Assen was voor veel teams een fanatische ervaring om op het Circuit Park Zandvoort te mogen en te kunnen rijden. De sfeer, de beleving en het vele publiek in en rond het Circuit waren voor velen van ons ook een unieke ervaring. In de evaluatie met alle betrokken partijen zullen we voor een mogelijk volgende keer meenemen dat het off road deel voor onze rijders meer tot zijn recht komt. Dat is ons ook duidelijk geworden. Maar desondanks blijkt uit de evaluatie dat we een hoge waardering van de rijders krijgen voor dit initiatief.

Licenties
Het bestuur wil de teams er nogmaals op wijzen dat de rijders even als de bijrijders een KNAF licentie terreinsport in hun bezit moet hebben. Zonder KNAF licentie mag maar 2 x per jaar met een evenement registratiebewijs worden deelgenomen. De NTA is als organisator door KNAF nadrukkelijk op gewezen op strikte handhaving van deze regel.

We hebben al eerder aangeven dat onze wedstrijdarts Anton Blom bereid is om op de vrijdagavond voor de wedstrijd deelnemers die voor een KNAF licentie in aanmerking willen komen als nog te keuren. Rijders en bijrijders die dat willen kunnen zich aanmelden via info@stgnta.nl.

Nieuwe rijders
In Zandvoort reden een aantal teams voor de eerste keer mee. Op het einde van de dag waren ze erg enthousiast en zeker een ‘ervaring’ rijker. Wel hebben we gemerkt dat de voorbereiding door de nieuwe teams op hun eerste wedstrijd erg verschillend was. De een had geen idee hoe hij moest inschrijven en hoe start en finish nu geregeld waren. Een ander had grote moeite om het routeboek te lezen. Veel nieuwe gezichten met een actieve deelname is natuurlijk fantastische. Het betekent ook dat het Off Road rijden leeft. Laten we met elkaar er ook voor zorgen dat de ‘nieuwelingen’ veilig door de proeven komen. Nodig jullie gasten uit om met of voor jouw team te rijden, bereid ze ook voor op de wedstrijd. Wat we wel zullen oppakken is, dat het goed lezen van het routeboek meer aandacht verdient. De komende tijd zullen we net als bij de officials een ‘opfriscursus’ gaan organiseren. Het is blijkbaar nodig.

Hospitality
In Zandvoort hadden diverse teams al gasten en relaties uitgenodigd om de sfeer rond het Off Road Racen te proeven. In Havelte en naar andere wedstrijden zullen teams dit zeker ook gaan doen. Het betekent dat je als team ook de verantwoordelijkheid hebt voor jouw gasten zeker als ze, daar waar dat kan, de baan in gaan. In het dagreglement besteden we daar aandacht aan. Mocht je een welkomstwoordje hebben of een briefing leg dan ook de vlagsignalen van de officials kort uit zeker als ze het terrein ingaan. Dit om hun eigen veiligheid te borgen en de rijders niet in de remmen moeten omdat er publiek oversteekt of op risicovolle plaatsen staat.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *