Alles is anders in 2020!

We staan in de week voor de eerste van 5 wedstrijden van het NK Off Road Racing 2020. De wedstrijd wordt gehouden op het prachtige terrein in Furstenau. Vorig jaar was de eerste versie van die wedstrijd en dus waren er wat leerpunten. Die zijn door Michael en Niels ter harte genomen en dus dus is de locatie hetzelfde maar de wedstrijd compleet anders. Sneller, minder moeilijke navigatie.

En dan mogen we nog blij zijn dat deze wedstrijd door kan gaan. In deze zelfde maand zijn twee wedstrijden in Marokko afgelast; de Carte Rally en de Tuareg Rally. En mogelijk volgen er nog meer events en wedstrijden die afgelast moeten worden. Dat is natuurlijk ongelofelijk balen voor al die teams die alles hebben voorbereid om aan die wedstrijden deel te nemen en ook zeker voor de organisatoren. Maar goed als dit de bijdrage is die onze community moet leveren aan het beperken van de verspreiding van het zo gevreesde Covid 19 virus, dan is het dit wel waard en we bevinden ons in goed gezelschap van andere events zoals de Autosalon in Genève en in mei misschien wel het songfestival (al vermoed ik dat velen van ons daar iets minder mee zitten) en de Formule 1 race in Zandvoort. Maar de wedstrijd in Furstenau gaat door!!

Dan is er natuurlijk ook nog eens stikstof. De wedstrijden die we rijden bevinden zich veelal in gebieden kort bij Natura2000 gebieden, dus moeten de organisatoren ineens met ingenieursbureaus (al dan niet van de betreffende gemeente) in de slag om te berekenen of het event past in de stikstof uitstoot beperkingen die er zijn voor dat gebied. Het organiseren van een wedstrijd is zoveel ingewikkelder geworden dan het al was. Dus de mensen die daar hun nek voor uitsteken, verdienen een nog groter applaus!

Wat ook anders is dan vroeger, is het grote aantal teams dat deze sport beoefend en de steeds snellere auto’s die worden ingezet. Dat is een mooie ontwikkeling, maar niet voor iedereen haalbaar. Ik zou graag met jullie van gedachten willen wisselen over hoe we de sport ook voor mensen met een kleiner budget aantrekkelijk kunnen houden, zonder daarmee de veiligheid geweld aan te doen of de competitie binnen verschillende klassen te veel uit balans te brengen. Natuurlijk is er de T2 klasse, maar steeds minder auto’s kunnen in deze klasse ingezet worden vanwege de manier waarop nieuwere auto’s gebouwd zijn en gebruik maken van complexe elektronica. En we hebben de Special klasse, dit biedt een uitkomst voor een steeds kleiner wordend aantal vereisten aan het voertuig, maar zegt niets over de snelheid van deze auto’s. De verschillen zijn dan ook groot.

Als laatste is er nog een klein dingetje veranderd. Ik ben nu de persoon die dit stukje schrijft en niet Eelco Bekker meer. Ik wil dit stukje dan ook besluiten met Eelco nogmaals te bedanken voor zijn enorme inzet en bijdrage aan de sport. Wat hij voor ons betekent heeft, beseffen maar weinig mensen vermoed ik zo. Hij is ook veel te bescheiden om daar te koop mee te lopen. Maar neem even de tijd om, als je hem ziet en velen van jullie doen dat tijdens de eerste wedstrijd in Furstenau, hem nogmaals hartelijk te bedanken voor alles wat hij gedaan heeft en dat te bezegelen met een stevige boks. Want denk erom, een stevige handdruk mag voorlopig niet meer!!

Sportieve groeten,

Bert Heskes