Zin in avontuur?

nta officials

NK ORR staat voor het Nederlands Kampioenschap Off-Road Racing en deze titel omschrijft haarfijn waar het om gaat; racen met off-road voertuigen op onverharde ondergrond. Waar je met een ‘gewone’ race- of rallyauto beperkt bent om alleen te racen op een gelimiteerd aantal bestaande circuits, brengt de off-road racerij je op alle denkbare soorten van onverharde circuits en trajecten.

Al sinds de beginjaren van de off-road sport in onze Lage Landen, begin jaren tachtig van de vorige eeuw, organiseert de Stichting Nederlandse Terreinsport Associatie (voortaan NTA) off-road sporten in Nederland en België. Inderdaad ‘sporten’, want tijdens de beginjaren organiseerde de NTA niet alleen de off-road snelheidssport, maar ook de trial off-road sport (behendigheid in het terrein). In die allereerste jaren was nog veel mogelijk op het gebied van de off-road snelheidssport, en met name oudgedienden zullen zich ongetwijfeld nog de Veronica strandrace en de Brabantse Cross Country 500 herinneren. Daarna werd het door allerlei regelgevingen langzamerhand minder met de beschikbaarheid van terreinen, met een dieptepunt een tiental jaren terug. Maar sinds die tijd ging het al gauw beter en het is onder meer de reden dat een tweede stichting (4×4 Sport) de organisatie van de trialsport op zich ging nemen en dat de NTA zich voortaan concentreert op de off-road snelheidssport.

Tegenwoordig is de off-road snelheidsport afwisselender dan ooit. Er worden races gereden zowel op het strand, als in zandafgravingen, zandpaden en militaire oefenterreinen. Daarbij leggen de deelnemers wisselende afstanden af en wordt op vrijwel ieder terrein telkens een ander parcours uitgezet. Op het strand bijvoorbeeld worden vier manches gereden van elk acht of tien ronden, waarbij één rondje bijna 3 km lang is. We praten dan over een relatief korte wedstrijd, want een wedstrijd op een militair oefenterrein of in de omgeving van Hardenberg telt in een weekend al gauw richting 400 wedstrijd kilometers! Een groot pluspunt van off-road wedstrijden is de voortdurende afwisseling. Ook al rijd je op hetzelfde circuit of terrein, de weersomstandigheden spelen niet in de laatste plaats zo’n belangrijke rol dat twee wedstrijden op hetzelfde terrein totaal kunnen verschillen. Het betekent bijvoorbeeld ook dat de rijder en navigator de ondergrond en bijhorende omstandigheden goed moeten kunnen inschatten. Houd er rekening mee dat de wedstrijden in onze kleine Lage Landen over het algemeen spannender en enerverender zijn dan grote off-road snelheidswedstrijden van naam. Met vaker je tegenstander in het vizier ben je gauwer geneigd het gas wat dieper in te trappen, dit in tegenstelling tot grote internationale wedstrijden waarbij je, met niemand in het zicht, al snel je eigen tempo gaat rijden. Nieuwsgierig? Kom gerust eens langs om te kijken of de off-road snelheidssport ook wat voor jou is!

Meedoen in de off-road snelheidsport is relatief laagdrempelig en kan al met iedere vierwielaangedreven terreinauto. De eisen die gesteld worden hebben voornamelijk betrekking op de veiligheid van de inzittenden. De NTA hanteert daarbij grotendeels de regels die de KNAF in haar reglementen stelt, en die volgen op hun beurt verregaand de internationale eisen van de FIA. Een volgens de richtlijnen van de FIA gebouwde rolkooi, stoelen, gordels en een brandblusser zijn al voldoende, met daarnaast de juiste kleding. Het is geen absolute noodzaak, maar vrij logisch dat de auto vaak wordt aangepast aan de zwaardere omstandigheden die op onverharde ondergrond voorkomen. De verscheidenheid in de off-road sport is derhalve groot, want je ziet eenvoudig opgebouwde voertuigen tot en met zwaar geprepareerde bolides. Wil je meer informatie, neem dan contact op met de organisatie, want zij kunnen je haarfijn alle ins en outs over de sport, de eisen en de preparatie vertellen.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *