VHC Havelte 500: vraagt veel van auto’s en rijders

Onder schitterende weersomstandigheden met uitdagende klassementsproeven is met Pasen veel gevraagd van de rijders en de auto’s tijdens het 2e weekend voor het NK Off Road Racen.

‘Zwaarder dan Dakar!’ Veel snelle bochten en toch ook veel kort werk, afslagen op 5 – 10 meter na elkaar maar ook lange stukken op de tankbaan. Waar kan je in dit landje nog een parcours uitzetten waar je 120 km off road kan rijden? Kortom alle ingrediënten waren op voorhand aanwezig om er een mooi weekend van te maken en dat is het ook geworden. Daarbij was het spannend tot de laatste ronde in de KP 4. Rick en Nienke Aarts hadden ruim 2.40 minuten goed te maken op Ronald Schoolderman en Marcel Blankestijn. Bij het ingaan van de laatste volle ronde had Rick de tijd terug gebracht tot 30 seconden achterstand. Helaas moest Ronald met pech in de aller laatste ronde de strijd opgeven en werd Rick de winnaar in Havelte. Indien Ronald had kunnen blijven rijden zou het echt om seconden zijn gegaan.

Dat het zwaar was voor de teams bleek wel dat tussen de KP’s in er in het bivak door veel teams bij elkaar geshopt werd. Een stuurkogel, een steekas, een aandrijfas of iemand dat in voorraad had. Of nog even tussen 2 KP’s in de transmissie er onderuit en weer er in. Geweldig om te zien dat de rijders dan geen concurrenten zijn maar collega’s die, waar dat kan, elkaar helpen.

Met zijn allen zetten we stapjes in de goede richting om de organisatie rond het NK-ORR naar een hoger plan te tillen. Dat we progressie boeken blijkt uit het overleg en de gesprekken die we in het weekend hebben gehad en gevoerd met de vertegenwoordigers van de KNAF. Spoco’s en veiligheidsfunctionaris zien dat we met elkaar werken aan verdere professionalisering van de organisatie rond de wedstrijden. Het eindrapport van de sportcommissarissen over de wedstrijd in Havelte is goed met de complimenten voor de organisatie en de wedstrijdleiding. Let wel, we zijn er nog niet maar met elkaar zijn we op de goede weg.

Ook als je oor te luister leg in het bivak hoor je bij de rijders positieve geluiden over de werkzaamheden van het bestuur. Bij diverse van jullie heb ik ook hun mening gevraagd over een aantal lopende zaken. Zo vinden velen van jullie de transparantie over de zaken waar we mee bezig zijn erg belangrijk. We zullen daar de komende tijd verder aan werken.

Een van de punten waar we ons zorgen over maken is bijvoorbeeld het financiële plaatje rond de deelname van de NK-deelnemers de komende maand aan de BAJA in Duitsland. Juist omdat deze wedstrijd een uitdaging is voor rijders en auto’s past de BAJA goed in het totaal plaatje rond ons NK Off Road Racen en heeft de NTA zich bij de KNAF sterk gemaakt om deze wedstrijd op te nemen in onze NK-kalender. Uit het vooroverleg dat we met de Duitse organisatie hebben gehad, blijkt dat er geen ruimte is om de kosten die wij moeten betalen voor de aanwezig van de KNAF-sportcommissarissen te verrekenen. Normaal betalen we dat uit de inschrijfgelden. Om als NK-wedstrijd mee te tellen zullen er drie mensen van de KNAF aanwezig zijn. De NTA heeft totaal geen inkomsten uit deze wedstrijd. Het kost ons geld en onze reserves zijn beperkt

Dat de wedstrijden zo succesvol zijn, is mede te danken aan de grote hoeveelheid vrijwilligers die achter de schermen en in de baan voor de rijders aan het werk zijn. Ik daag een aantal rijdersteams uit om op vrijdag een paar uurtjes eerder te komen en eens in het bos mee te ‘helpen’ het parcours voor de wedstrijd uit te zetten. Maasbommel is de eerste gelegenheid om met elkaar deze uitdaging aan te gaan. Alleen daar zal het niet door het bos gaan maar door het land van Maas en Waal. Als een gebaar naar deze grote groep vrijwilligers zou het bestuur namens de rijders in de ‘zomerpauze’ deze geweldige groep eens willen fêteren op een BBQ. Indien een van jullie een idee heeft over waar en hoe dan horen wat dat graag.

Het tweede weekend met Off Road Racing zit er op. Een mooi weekend. Ook een weekend waarin we als organisatie opnieuw ervaringen hebben opgedaan met de Special Klasse, de SSV’s en de eerste Ultra’s. Ervaringen die we meenemen in het overleg met de KNAF over de toekomst van deze nieuwe klassen. Een overleg dat er voor moet zorgen dat we in 2015 ook voor deze klassen wedstrijden kunnen organiseren voor een NK-titel. ‘Leuker’ kunnen we het niet maken, wel ‘aantrekkelijker en spannender’.

Velen van jullie zullen de komende weken en dagen weer vele uurtjes aan het sleutelen zijn om de auto te prepareren voor de BAJA met Hemelvaart. Dat is al snel en dus worden het lange avonden met elkaar in de garage staan.

Veel succes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *